CNH Industrial splitst trekker- en truckdivisie
Onder de noemer Transform 2 Win maakt CNH Industrial bekend dat het de zogeheten on- en off-highway activiteiten gaat splitsen. Tegelijkertijd moet er meer verschil ontstaan tussen de trekkermerken Case IH, New Holland en Steyr.
CNH Industrial baas Hubertus Mühlhäuser heeft op de New York Stock Exchange aan investeerders tekst en uitleg gegeven. De toespraak was via een webcast te volgen.Transform 2 Win is een vijfjarenplan, lopend van 2020 tot en met 2024, dat vooral de operationele kosten moet verlagen. Daarnaast wil CNH met het plan de omzet wereldwijd met 5 procent laten groeien. Tegelijkertijd moet de winst in 2022 met 8 procent stijgen en 10 procent in 2024.
Meer verschil tussen New Holland, Case IH en Steyr
Onder de on-highway divisie vallen onder meer de vrachtwagenbouwer Iveco en motorenfabrikant FPT Industrial. De off-highway tak omvat de landbouw- en bouwmachinetak. Daaronder vallen de merken New Holland, Case IH en Steyr. Deze off-highway divisie was in 2018 goed voor 15,6 miljard euro. Mühlhäuser geeft aan dat de merken Case IH, New Holland en Steyr hun posities verder moeten uitbouwen. Daarnaast staan investeringen in digitalisering en automatisering volgens de CEO hoog in het vaandel. Hoewel de off- en on-highway activiteiten worden gesplitst, blijft FPT Industrial leverancier voor de motoren van de off-highway machines.
Steyr wordt premium-merk
Daarnaast moet er meer verschil komen tussen de trekkers van Steyr, Case IH en New Holland. Nu zijn het vaak nog dezelfde trekkers met een iets ander uiterlijk en bediening. Daar komt dus verandering in. Steyr wordt het premium-merk van CNH Industrial. Het concern zal dan ook flink in het merk investeren. Steyr-trekkers krijgen een premium-uiterlijk en moeten van uitzonderlijk hoge kwaliteit zijn. Het merk blijft alleen atief in Europa en blijft shortliner. Het zal dus geen oogstmachines of andere landbouwwerktuigen in het pakket opnemen. Derek Nielson, directeur van de landbouwtak van CNH Industrial, gaf tijdens de presentatie wel aan aan open te staan voor samenwerkingsverbanden met machinebouwers om Steyr nog interessanter te maken voor dealers en klanten. Het lijkt dan ook de bedoeling dat Case IH samen met Steyr in Duitsland de strijd met Fendt aan moet gaan.
Case IH en New Holland
Case IH wordt full-liner en zal zich vooral richten op de grote akkerbouwer die ondermeer en loonwerker. Het merk moet ook ‘tech-leader’ worden. De nieuwste technieken die CNH Industrial introduceert moeten dus op de machines van dit merk terug te vinden zijn. New Holland is eveneens een full-liner en blijft zich richten op fruittelers, wijnboeren, veehouders en akkerbouwers. Daarnaast blijft het maaidorsers, hakselaars en persen bouwen. New Holland moet, net als nu, vooral schone technieken op hun machines introduceren. Daarnaast heeft Nielson het plan om met het merk nummer 1 te worden in de Europese maaidorser markt.
Trekkerserie onder 100 pk
Een deel van het R&D budget zal worden geïnvesteerd in een trekkerserie met een vermogen van minder dan 100 pk. Van die trekkers moeten er jaarlijks 100.000 gebouwd worden. De trekker moet over de hele wereld aangeboden worden.
Update 6 september 2019: In de oorspronkelijke tekst werd aangegeven dat Case IH machines als eerste uitgerust zou worden met nieuwe technieken die binnen de CNH Industrial stal werd ontwikkeld. Dat is niet perse het geval. Nielson geeft aan dat Case IH machines uitgerust worden met ‘industry leading technology’. De machines hebben dus de nieuwste technieken aan boord. New Holland moet echter ook als innovatief te boek komen te staan. In de originele tekst stond daarnaast dat New Holland zich zou richten op de kleinere akkerbouwers. Nielson zegt dat New Holland zich richt op de akkerbouwer, die onder meer tarwe, gerst en haver teelt. Of dat groot of klein is laat hij in het midden. Case IH richt zich op de akkerbouwer die ‘cash crops’ zoals mais verbouwt.